Kako da učenje ne bude mučenje?

Koji je tvoj lični stil učenja?

12208759_972736302786982_1064144194749987419_n

Kada pomislimo na učenje, uglavnom zamislimo sebe kako sedimo nad knjigom i bubamo dosadne definicije, stručne termine, podele i nabrajanja. Na sreću, postoje tehnike koje nam mogu olakšati učenje i najtežih lekcija, pa čak i definicija.

Da biste izvukli svoj maksimum uz najmanji mogući napor, potrebno je da utvrdite način na koji najlakše učite i šta vam pomaže da nešto upamtite.

Na primer, da li vam je lakše da razumete i upamtite neki tekst ako je ilustrovan slikom? Da li vam je potrebno da nešto vidite da biste upamtili? Da li lako uočavate detalje? Da li imate potrebu da pogledom pratite profesora kad predaje lekciju, a šeta kroz učionicu? Ako ste se pronašli u nekoj od ovih tvrdnji, vi ste verovatno vizuelni tip.

Verovatno imate još neku od sledećih osobina:

  • Volite da zapisujete na času i imate uvek uredne beleške.
  • Znate tačno gde se u knjizi nalazi neka definicija, reč ili slika.
  • Dobro pamtite lica i fizički izgled osobe.
  • Volite da čitate, ali vas nervira kada vam neko drugi čita.
  • Imate lep rukopis, volite da crtate i često švrljate dok pričate telefonom ili slušate predavanje.
  • Loše pamtite usmene poruke i viceve.
  • Često koristite u razgovoru izraze poput: „izgleda poznato“, „vidim šta misliš“, „zapalo mi je za oko“, „posmatraj sa vedrije strane“ i slično.

Da biste sebi olakšali učenje, umesto bubanja napamet i ponavljanja lekcija do iznemoglosti, pokušajte da:

  • Podvlačite najvažnije delove teksta. Možete da podvlačite npr. nove termine crvenom bojom, a ključne reči u definiciji zelenom.
  • Koristite što više slika, dijagrama i tabela. Ukoliko ih imate u knjizi, posmatrajte ih i potrudite se da ih sami sebi pojasnite. Ukoliko ih nemate, potražite na Internetu ili ih sami napravite.
  • Umesto da učite definiciju napamet, predstavite je sebi pomoću sličica ili simbola koje vi sami odbarete.
  • Napravite sopstvenu Power Point prezentaciju u kojoj ćete organizovati lekciju onako kako vama najviše odgovara. Koristite različite fontove, boje i organizaciju teksta - onako kako vama izgleda lepo.

Ako ste izuzetno osetljivi na buku, obožavate da slušate muziku, razgovarate telefonom i hvatate sebe kako vam se usne pomeraju dok čitate, a glava vam je nakrivljena dok nekog slušate, vi ste verovatno auditivni tip. Vaš mozak najbolje pamti zvuk. Dakle, vi učite slušajući.

Verovatno još i:

  • Volite da slušate objašnjenja, a i da sami objašnjavate drugima.
  • Dobro imitirate tuđe glasove i način na koji drugi govore.
  • Umete veoma detaljno da opisujete.
  • Pričljivi ste i uživate u raspravama.
  • Često pričate sami sa sobom ili dajete sebi uputstva naglas dok nešto radite.
  • Drugi vam kažu da imate lep i prijatan glas.
  • Često koristite izraze poput: “zvuči mi poznato”, “para mi uši”, “na istoj smo talasnoj dužini”, “objasni mi reč po reč” i slično.

Da biste lakše upamtili ono što učite:

  • Čitajte naglas ono što učite ili umesto u sebi, lekciju obnavljajte naglas.
  • Možete da zamislite sebe u ulozi profesora, kako predajete lekciju učenicima i čak i da snimite svoje izlaganje.
  • Trudite se da na času slušate predavanje i učestvujete u diskusijama na času.
  • Postavljajte pitanja profesorima u toku časa i odgovarajte na pitanja profesora, čak i ako niste sigurni u tačnost odgovora (ponekad bolje učimo na sopstvenim greškama).
  • Organizujte sa nekoliko drugova i drugarica međusobno ispitivanje ili debate kada se spremate za čas.

Ako ne volite da sedite dugo na jednom mestu, već volite kretanje i akciju, potrebno vam je da dodirnete predmet, a ne samo da ga posmatrate da biste ga ispitali, imate potrebu da pratite prstom tekst kada čitate, vi ste najverovatnije taktilni tip.

Još neke osobine taktilnog tipa:

  • Stojite blizu ljudi kada razgovarate sa njima i dodirujete ih kada želite da privučete njihovu pažnju ili kada im nešto objašnjavate.
  • Volite aktivnosti koje uključuju rad rukama npr. izrada modela, maketa, popravljanje stvari…
  • Pamtite pokrete, volite sport i igre koje zahtevaju pokret i dobro se snalazite u prostoru.
  • Često mašete rukama dok pričate i koristite mimiku da dočarate izgovoreno.
  • Dok ste na času ili dok učite, imate običaj da škljocate hemijskom, grizete olovku ili cupkate nogom ispod klupe.
  • Potrebno vam je vreme da se setite neke informacije ili da odgovorite na pitanje.
  • Često vam se dešava da pocrvenite.
  • Koristite izraze poput: “imam osećaj”, “na vrh mi je jezika”, “drži se toga što kažeš”, “zagrebali smo površinu” i slično.

Da biste lakše učili:

  • Probajte da se krećete dok učite ili bar da često menjate svoj položaj u postoriji u kojoj učite. Počnite sa učenjem u sedećem položaju, a obnavljajte lekciju šetajući ili stojeći.
  • Istražujte o temi o kojoj učite iz više izvora i nađite zanimljivosti vezane za tu temu.
  • Razmislite ili pronađite kako se to što učite primenjuje u praksi ili smislite nov način primene.
  •  Potražite pitanja koja biste mogli da postavite profesoru na sledećem času.
  • Napravite sebi pano sa slikama, tabelama, dijagramima, novinskim člancima i materijalom koji vam je koristan. Možete držati taj pano u prostoriji u kojoj učite i povemeno bacati pogled na njega.

Možda ste prepoznali svoje karakteristike u dva stila ili čak u sva tri stila. To nije neobično, obzirom na to da se naše osobine ličnosti i sposobnosti kombinuju tako da daju jedinstven sklop. Iskoristite tu prednost i kombinujte tehnike dva ili sva tri stila u zavisnosti od gradiva, vašeg raspoloženja ili mogućnosti u trenutku kada učite. Rezultat svakako može biti samo bolji.

Vaša Andrijana

Comment (1)

  1. Biljana Mihajlović

    Odličan članak ,vredi ga pročitati :)

Leave a Comment